Overliggerdag i Peterhead

2017-05-16

Det blev så dagen derpå. Ømme ben og arme, 11 timers søvn, stadig vådt tøj til tørre, men ellers godt tilfredse med, at Nordsøen er krydset. Efter et tiltrængt bad og dejlig rolig morgenmad skal vores optegnelser fra i går på nettet. Vi besøger havnekontoret, som har wifi og får det klaret. Eftermiddagen blev brugt på en bytur. I gågaden kikkede vi på vinduer. Jeg overvejede en kilt, men med tilhørende jakke og vest blev det ca. 1300 pund, så det må blive ved drømmen. Vi fandt senere en lille bar og smagte lokalt øl – Evans beer og en Guiness en pint af hver. Hyggeligt sted med musik – fik fik lov at høre Loch Lomond med Runrig på jukeboksen. På hjemvejen kom vi forbi en Memorial Grave Yard for faldne i 1. verdenskkrig. Der var almindelig negativ stemning i byen. Mange unge, der bare hænger ud uden arbejde, en lokal, som vi talte med på gaden, var af samme opfattelse. Fiskeriet og olieindustrien var for nedadgående. Jobbene forsvandt og blev ikke erstattet af andre muligheder. Trist – men vejret var en positiv oplevelse i dag, meget bedre end i går, og i morgen har vi planer om at sejle til Buckie. Alt er nu tørt og klar til nye udfordringer.