Lossiemouth-Inverness

2017-05-19

Distance 35 sømil. Det gik rigtig fint med at komme ud af pladsen. Vi sejlede kl. 8,50 for at få strøm og højevande med igennem Moray Firth. Alt passede perfekt, strømmen og højere vandstand var med os. Det, der gjorde dagen til noget specielt, var en naturoplevelse på 15-20 min. Det handler om delfiner. Jonna spottede et par stykker ca. 50 m fra Freja, og pludselig kom flere til, og de kom tættere og tættere på båden. Vi holdt kurs og fart, som man bør i sådan en situation. Det næste kvarter svømmede delfinerne under, foran og ved siden af båden. Jonna var gået op i stævnen og havde her 4 legesyge delfiner at kikke på, 2 på hver side af stævnen, de legede i bovbølgen. Bagude havde jeg også 2-3 på hver side, de brugte hækbølgen som legeplads. En helt utrolig stærk oplevelse -  måske ”once i a lifetime”. Lige så pludselig de kom, ligeså pludselig var de væk igen. Flokken talte nok omkring 10 – måske flere. Der gik nogen tid, inden pulsen igen faldt – en helt fantastisk oplevelse. Desværre tog det hele opmærksomheden fra de smukke omgivelser på vej mod Inverness. De sneklædte highlands, Fort George og de mange sæler, der solede sig på sandet langs kysten. Nå, tilbage til virkeligheden. Vi lægger os i Iverness Marina kun en sømil fra Caledonian Canal. I morgen tager vi så fat på kanalturen gennem bl.a. Loch Ness. Så nu kan Nessie bare komme an!