Fort Augustus – Well of the seven Heads

2017-05-24

I dag startede vi med at sluse op gennem Fort Augustus´ 5 kamre. Det gik faktisk fint. Jonna bar linerne frem, og jeg var alene på båden og tottede forlinen op med spillet – god løsning, så vi kunne klare det hele selv. Derefter 2 enkelte opslusninger, til vi er helt på toppen i Loch Oich ca. 65 meter over havet. Her ligger vi ved en ponton ved Well of seven Heads. Vejret er stadig meget vekslende – regn – sol – regn – vind og så forfra igen. Men skotterne holder det ud. I dag har vi vinket til mange vanderer, der uanset vejret går og går med fuld oppakning, shorts og vandrestøvler. Hver sin lyst!! Aftenturen gik hen til Well of seven Heads – et monument for en begivenhed i 1660-erne, hvor 2 ledende klanmedlemmer blev myrdet af nogle brødre fra en anden klan. Efter nogle år fik man kongens tilladelse til at finde morderen. Man tilfangetog brødrene, og for en sikkerhed skyld skar man hovedet af alle syv. Mindesmærket står ovenpå en væld, som måske har spillet en rolle i forbindelse med mordene. Man tror, historien er sand, da man ikke langt herfra gravede 7 lig op, der alle manglede hovedet. Hovedløs gerning.