Corpach-Oban

2017-05-27

Distance 31 sømil. I dag startede vi med de sidste 3 sluser i Caledonian Canal. Det blev samtidig et farvel til de rigtige Highlands – et særpræget og unikt landskab både ned klippefyldte bjerge og græsbevoksede kæmpebakker. Disse er dannet af den kaledoniske foldning for ca. 200 mill. år siden. Den foldning er for længst nedslidt af almindelig erosion og 3 istider. Efter isen er smeltet, har de hævet sig igen og dannet bjerg-/fjeldlandskaber i Skotland, Vestnorge og Østgrønland. Romerne kaldte i øvrigt Skotland for Caledonian. Herefter gik turen sydpå til Oban. Vores computer er tilsyneladende ”stået af”, så vi må købe en ny her i Oban. Vi mangler også nogle bådmæssige småting – et spilhåndtag, et irsk gæsteflag, toiletdørsholder m.m. Desuden må vi vel efterhånden få besøgt et whiskydestilleri. A propos destilleri, så associerer det til at tjekke destilleret vand på batterierne. Det var hårdt tiltrængt! Begge forbrugsbatterier var væltet ud af beslagene, som de sidder i, og under dem flød syreholdigt vand. Turen over nordsøen var åbenbart mere, end de kunne holde til. Til alt held var der stadig vand nok på dem til at dække cellerne, så jeg tror, vi slipper med skrækken. Læren er: Kræng aldrig mere end 60-70 grader. Til huskesedlen må nok også føjes destilleret vand.