5 overliggerdage i Oban

2017-05-28 to 2017-06-01

Belært af gårsdagens hændelser fik motoren i dag et nærmere eftersyn. 1 dl olie fik motoren til erstatning for det, jeg af og til tørrer op under den. Under dette arbejde fanger mit øje, at ferskvandsbeholderen sidder meget på skrå. Det viser sig, at de 3 skruer med gummi imellem er meget slidte. Nu forsøger jeg gennem en af havnens folk at få fat i 3 nye skruer. Ellers har vi brugt dagen i Oban til først lidt indkøb til båden – et nyt spilhåndtag og nogle knage. Et gæsteflag til Irland glippede. Derefter et besøg på Oban Whiskydistillery. Vi fik en grundig gennemgang af whiskyens vej fra vand og byg og egekar, som de eneste ting, der gav whiskyen smag og farve. Til slut smagte vi en 14-års, som er den mest solgte. Vi kom frem og tilbage med havnens bådtaxi, som vi sejler med gratis. Marinaen er på en ø ud for Oban. Det virker fint.

Den 29.5. var det efterhånden lidt tomt i køleskabet, så dagens projekt var stort indkøb af madvarer. Det tog et par timer og en del sved at få tingene bragt hjem til båden. Jeg har aftalt med en fra havnen, Ollie, at han bestiller de famøse skruer. Vi fik destilleret vand i dag, og jeg har efterfyldt batterierne. Eftermiddagen har budt på en dejlig middagssøvn og derefter lidt krydsord/læsning. Vi håber at få fat i en ny computer i morgen. I dag holder man fri her i Oban – ”bank-holliday”, som jeg ikke ved, hvad er.

Den 30.5. tog vi med morgenfærgen kl. 9, medbringende computeren til en PC-butik/reparatør. Efter adskillelse og vurdering af problemet var han sikker på, at det var motherboardet, der var problemet, og at computeren derfor var færdig. So what to do now? Det er godt at have gode venner. En god ven fra seminarietiden, Jens Ole, skal i næste uge på rekognosceringsrejse med fruen i Nordirland. Han arrangerer ture til Irland med interesserede fra klubben Shamrock i Brønderslev. Jens Ole er selv forsanger/guitarist i Swåmpis venner. Vi har hjemmefra talt om at mødes. Nu er der virkelig en lejlighed. Jens Ole tilbød at hente en computer i Hjørring hos Elgiganten og tage den med til Belfast. Så er vores problem bare at komme fra Oban til Belfast til weekenden eller gerne før. Jeg håber, skruerne kommer i morgen, så vi kan komme afsted.

Den 31.5 blev det til et dejligt bad inden morgenmaden. Efter et længerevarende morgenmåltid var vi på gåtur til et mindesmærke ikke langt fra marinaen. Det var en søjle – ret høj – rejst i 1883 til minde om en mand, som har gjort meget for skibstrafikken mellem øerne her – med dampskibe forstås. Over middag kom Ollie med de længe ventede skruer, som omgående blev monteret og motoren prøvekørt. Alt virkede, som det skulle, så nu er vi klar til afgang mod Port Ellen i første omgang. Ellers har dagen ikke budt på meget andet end afslapning. Jeg har kikket på ruten sydpå og lagt waypoints ud. Så er vi klar til vores videre rejse.

Den 1.6. blæser og regner det fra morgenstunden, men der loves aftagende vind i løbet af dagen. Vi beslutter at sejle natten til fredag kl. 04,00. Så skulle vejret have bedret sig – ingen regn og kun lidt vind 2-5 m/s. Så bliver det motor, men så må det være sådan! I formiddag foretages nogle indkøb i Lidl i Oban. Ellers slappes der af, så vi kan være klar til at sejle i nat. Vi håber, næst stop bliver Port Ellen på øen Islay.