Ballycastle-Belfast

2017-06-03

Distance 52 sømil. Vi tankede vand og fik et tiltrængt bad. Vi regner med at sejle mod Belfast kl. 12, så vi kan få strømmen med næsten hele vejen til Belfast. Afgang kl. 12 og de første mil gik som lyn og torden – ca. 8 knob ud til Fair Head. Derefter tog strømmen af, og vi sejler ca. 6 de næste timer, men fra kl. ca. 15 tager strømmen til igen. Samtidig hermed kommer der nogle byger drivende. Vinden tiltager i perioder til 12-14 m/s fra syd, og da strømmen er sydgående, får vi perioder med ubehagelig strømsø imod. Båden hopper igennem søerne, og der bankes også pæle. Vi sætter ind imellem sejl, men vil vi have udbytte af strømmen, er der direkte modvind. Vi forsøger at krydse, men uden større held. Til sidst stryges sejlet, og vi går det sidste stykke mod Belfast alene for motor. Trætte og lettede når vi helt ind til cityhavnen i Belfast. Der er radiopligt på vej ind, og da jeg melder vores ankomst til havnen, får jeg at vide, at vi kan komme, men gerne lidt hurtigere, da en Stenafærge gerne vil ud. Vi giver mere gas, og straks efter, vi har passeret, sejler Stenafærgen ud. Vi fik en god plads med strøm til 16,80 £, rimeligt her midt i Belfast.