3. overliggerdag i Belfast

2017-06-06

Formiddagen gik med at få den nye computer godt i gang. Jonna brugte så en del af formiddagen på at føre blokken næsten a’jour. Det gik ret godt (computeren er en del hurtigere end den gamle, især til håndtering af billeder). Så nu ser vi frem til igen at føre blokken a’jour dagligt. Efter frokost og den sædvanlige middagslur gik vi over til Titaniccentret for at tage Hop-on-hop-of bussen Vi arvede billetter fra Kronborgs selskab. De var gyldige 2 dage endnu, så det var helt fint. Vi kom så på en forholdsvis lang tur med en guide, som vi ikke forstod. Det mest rystende var at se, at i et yderkvarter er der gader, der lukkes om aftenen og først igen åbnes om morgenen. Kvartererne Shankill (protestantisk) og Fall’s (katolsk) er ligefrem adskilt af en mur (The Peace Wall). Det er ude i arbejderkvartererne, man opleverer, at konfrontationen stadig lurer. Flag og gavlmalerier taler deres tydelige sprog. Desuden kom vi forbi Belfast Castle. Det blev faktisk, på trods af guiden, en god tur, som gav et godt indtryk af Belfast. Der er en kæmpe forskel på centrum og de arbejderkvarterer, der er i periferien af byen.