Holyhead-Conwy

2017-06-20

Distance 36 sømil. Om formiddagen blev der gjort nogle indkøb, bl.a. mad, men også et walisisk flag, som er grønt og hvidt og prydet med en rød drage. Vi havde god tid, da tidevandet først passede kl. 13,30. Havnen Conwy er kun sejlbar 2½ time på hver side af highwater. Vinden skulle være nordlig 4-6 m/s. Den var dog noget mere omkring nogle fremspring (heads), hvor også stømmen løber stærkere. Det gav nogle store søer, men det varede ikke længe. Sejlene blev luftet i dag, men efterhånden faldt vinden til under 4 m/s, og så flytter damen sig ikke ret hurtigt. Vejret er i øvrigt lunt og solrigt – dejligt ovenpå nogle regnfulde dage tidligere på turen. Bare er der én ulempe ved det fine vejr. Båden er beskidt og trænger til en grundig afvaskning. Det var jo ikke nødvendigt i Irland og Skotland, hvor den fik sin daglige afvaskning i regnvand og var helt ren. Nå, tilbage til dagens sejlads. Søpapegøjer hedder Puffins på engelsk, opkaldt efter øen, som vi passerede, eller også er det omvendt. Vi sejlede tæt forbi, så Jonna kunne få nogle fine billeder af den lille fugl med det farvede næb. Men ak, der var kun måger og skarver at se på Puffins Island. Tiden passede heldigvis fint, da vi skulle anduve Conwy havn. I søkortet var der tørt ved lavvande, men nu var der 5,6 m, da vi passerede. Ind i havnen sejlede vi for første gang på denne tur over en sill (mur). Der var lys, som angav, om det gik at sejle over. Det gjorde det heldigvis.