1.Overliggerdag i Liverpool

2017-06-23

Først op på havnekontoret for at få anmeldt vores besøg. Hver gang, vi kommer til en havn, skal der udfyldes et skema med bådens og besætningens data. Således også her i Liverpool. På vejen møder jeg en waliser, Jan, som sidste år sejlede England rundt. Han inviterede på formiddagskaffe, som jeg takker ja til. Det blev et hyggeligt møde med Kathy og Jan, som har havneplads i Menaistrædet, som vi tænker at gå igennem på vej videre her fra Liverpool. Vi får lidt fif og dertil en bog med anvisninger på turen gennem strædet. Over middag går vi hen til Albert Dock for at få billetter til en Beatles-tur rundt i Liverpool. Alt er optaget, så det må vente til i morgen. Der er gratis adgang til museerne i området, så vi besøger Merseyside Maritime Museum. Det omhandler bl.a. den engelske flådes deltagelse i 1. og 2. verdenskrig. Efter en rundtur på museet går det igen hjemad. På vejen bliver det til en øl ved Pumpehuset. Her kommer et par nordmænd forbi. De er deltagere i Det Norske Sømandskor fra Oslo, som senere skal give koncert på dockside ved Albert Dock. Vi venter og hører dem. Sjovt at møde folk, som forstår hvad vi siger, uden at vi skal ud i det engelske. Vel hjemme bliver der tid til lidt afslapning inden aften. Senere i aften kommer Kathy og Jan på besøg til en kop kaffe. Da hun er pensioneret skoleleder, bliver der også snakket skole og skolesystemer. Ellers primært hygge og dertil lidt irsk kaffe.