2. Overliggerdag i Liverpool

2017-06-24

Der var ”The Armed Forces Day” og ”Mersey River Festival” i dag. Allerede fra morgenen (kl. 10) blev vi mindet om dagens navn. Pludselig blev vi overfløjet af Red Arrows – RAF´s flyshow med de små Hawk fly. Desværre slap farverne op, da de kom til os! Senere, lidt over middag, mindedes man ”Slaget om England” med besøg af 2 af de vigtigste deltagere i slaget, nemlig spitfiren. De overfløj havneområdet 3 gange, og jeg synes, jeg kunne genkende lyden fra krigsfilm om 2. verdenskrig. Spitfiren blev produceret i over 20.000 eksemplarer. Der er kun 12 tilbage i verden, heraf 6 hos RAF her i England. På Merseyfloden var der samtidig speedbådrace i både, som vi ikke kender. Nå, men så til dagens turisttur. Magical Mystery Tour. I bus kørte vi en tur rundt i Liverpool. Vi besøgte husene, hvor de 4 beatler voksede op, skolerne, de gik i og også kirken, Poul sang i. Endvidere kom vi forbi nogle af stederne fra deres sange: ”Penny Lane”, Strawberry Fields” og kirken, hvor Fader McKensey skrev til Eleanor Rigby, som både er død og begravet samme sted. Turen sluttede i The Cavern, hvor vi nød en øl og 3-4 beatlesmelodier ved et bord!! Utroligt, at vi fik en siddeplads i den overfyldte hule. Alt i alt en eftermiddag, som mindede os om vores længst overståede ungdom i 60-erne. Dagen sluttede på vores egen pub/restaurant Quayside. Her fik i fiskepie og 2 guinness. Det smagte rigtig godt. Det var 2 turister, der både mætte i hoved og mave af dagens oplevelser gik tidligt til ro på det gode skiv Freja.