Liverpool-Menai Strait syd for Gallows Point

2017-06-26

Formiddagen blev brugt til at gøre klar til afgang fra Liverpool. Vi tanker vand og rydder lidt op. Vi ved jo ikke helt, hvad dagen bringer. Det blev også til en formiddagsøl med Kathy og Jan. De skal hjem til deres havn, som ligger i Mesai Strait, og vil være vore lodser i dag. Kl. 13,15 går vi igennem slusen og ud på Merseyfloden. Vinden er imod, så det er for motor. Næsten ude af Mersey-floden sættes sejl, og vi tager kurs mod Ormes Head og Puffin Island. Efter ca. 4 timer dør vinden fra 6 m/s ned til 1,5 m/s og derunder. Derefter for motor mod Menai Strait. Da vi når Puffin Island, ser vi en gruppe delfiner. Især omkring Kathy og Jans katamaran er der besøg af legesyge delfiner. Jonna laver aftensmad på vejen ned gennem strædet. Vi skal gerne finde en ledig bøje, ellers må vi kaste anker. Kl. 22,30 lykkes det. Vi ligger fint ved en bøje med kæde (OK). Der serveres laks med kartofler, blomkål og gulerødder med rødvin til. Dejligt med lunt natmad. Trætte går vi til ro kl. 24. Distance i dag 50 sømil.