Menai Strait – Caernarfon

2017-06-27

Distance 9 sømil. Efter en dejlig rolig nat er der i dag tid for at passere The Swellies, et strøm- og klippefyldt stræde midt i Menai Strait. Vi skal sejle kl. 12, for at det hele passer – strøm og tidevand. Det er også grunden til, at vore venner, Kathy og Ian, venter her på det rette tidspunkt. Det vil svare til, at vi skulle ankre ved Gjøl og overnatte, inden vi kunne sejle til Nibe!!! Turen gennem strædet går fint – næsten ingen strøm og med GPS på høj opløsning er der ingen problemer med at undgå klipperne. Vel ude af strædet møder vi en statue af Lord Nielson. Det siges, at man her tidligere lettede på huen og takkede Lord Nielson for en god passage. Vi ankom til Caernarfon ved højvande og kunne sejle lige ind over sillen og i havn. Senere tilbød Kathy og Ian os en tur i bil rundt i Snowdonia Nationalpark. Vi kørte i et meget bjergrigt landskab med kobber- og skifferminer. De græsbevoksede skråningerne var inddelt af stengærder og befolket af geder og får. Stengærderne tjente flere formål. Man fik samlet stenene fra marken og skellene gjort synlige. Ved at pas nær Wales højeste bjerg ”Snowdon” besøgte vi en cafe. Tidligere et samlingspunkt for vandrere og bjergbestigere. På loftet havde de mest kendte skrevet deres autograf, bl.a. Hillery og Peary. Meget interessant tur, hvor vi også passerede strædets 2 broer og vi kunne se stenene der, hvor vi sejlede over middag!! Dagen sluttede med, at vi spiste på ”The Black Boy Inn” hvor også Steve og John, som vi fulgtes med gennem strædet, deltog. Dagen sluttede med kaffe og whisky på Caernarfon Royal Yachtclub. Klublokalet er indrettet i et af bymurens tårne. Meget særpræget og flot. Så det var 6 trætte og tilfredse sejlere, der tog afsked kl. godt 10.