Caernarfon – Ankerplads ved Abersoch

2017-06-28

Distance 40 sømil. Om formiddagen var vi på besøg i Caernarfon Castle. Slottet er bygget, som så mange andre her i Wales, af Edward den 1. Han ønsker at knytte Wales tættere til England og gør i 1307 sin eneste søn til den første Prins of Wales. Eleonora, Edward den 1.s hustru, fødte ham 16 børn, men kun 1 søn, som altså blev den første Prins of Wales og senere Edward den 2. I 1969 kom Caernarfon Castle igen i medierne, da pris Charles blev udnævnt til Prince of Wales og kronet af sin mor, dronning Elisabeth. Slottet og bymuren er noget af det bedst bevarede fra 12-1300 tallet her i Wales. Imponerende bygning. Der er højvande her kl. 2 i dag. Det betyder, at vi kan sejle ud. Dog først efter tankning af diesel. Det er rød diesel, hvor det billigste er til opvarmning. Jeg sagde til havnemesteren, at vi brugte det hele til opvarmning pga. den kolde sommer. Han sagde, det var OK. Så vi tankede 94 l til 70£ - ikke dårligt – ca. 7 kr. pr. liter. Så var der afgang mod syd efter en kringlet udsejling. Afmærkningen er flyttet pga. tilsanding. Det er lidt mærkeligt at skulle ignorere GPS’en og sejle, hvor den viser tørt land. Men det gik fint. Så for forsejl alene i 6-7 m/s fra syd. Rundt om hjørnet ved Bardsey Island og for motor mod nord til ankerpladsen ved Abersoch. Vi er helt alene på kysten. Ankeret ligger på 3-4 m, da der er lavvande, og vi giver 30 m kæde, så vi er dækket ved højvande på 8-10 m. Det holder fint, selv om det blæste op i løbet af natten. Jeg var oppe ved 2-tiden for at tjekke, men alt var OK. Vi stod op kl. 5 og sejlede videre kl. 5,45.