Milford Marina – Padstow

2017-07-02

Distance 75 sømil. Vejrmeldingen er god, vind fra NW og W, sidst på dagen SW. Styrke 4-8 m/s. Målet er Padstow i Cornwall, så vi skal ud af Milford Havn kl. 10 gennem slusen. De første 5-6 mil for motor ud gennem Milford Haven, som er et kæmpe naturhavnsområde. Fra raffinaderiet i nærheden udskibes olieprodukter i kæmpe tankskibe. Da vi er fri af indsejlingen, sættes sejl, fuld storsejl og genua. Kurs 180 går fint med halvvind og ca. 6 knob. Det går godt helt til kl. 21, da vinden spidser, og vi ruller genuaen ind og går de sidste mil for storsejl og motor. Vi kommer lidt for tidligt, da der først er højvande kl. 00,35, og vi er fremme kl. ca. 22. Vi kalder havnen, men der er ingen mødt endnu. Jeg prøver på kanal 16 og får fat i en bådtaxa på havnen. Mit første problem er, om der er vand nok ved barren, vi skal passere for at komme ind og får fat i en moring. Taximanden forsikrer, at der er masser (lots of water) vand. Vi lister ind efter de små lysbøjer, der angiver renden ind. Taximanden havde ret. Vi var aldrig under 4-5 m (på barren) eller 6-8 m hele vejen ind. Mørket var nu faldet på, og vi døjede med at finde en moring. Men så kom vores taximand forbi med passagerer. Han lyste med projektør på en egnet bøje. Vi gik så hen mod bøjen. Det var lidt svært at kommetæt på, strømmen løb vel 2-3 knob. Men i 2. forsøg lykkedes det. Inden vi gik til køjs, nød vi et par glas rødvin med avec. Vi kunne tydeligt se lysene i havnen og byen bagved, kun højest 2 sømil fra os. Men nu venter vi til i morgen med at gå i havn – der er højvande kl. 14, så vi prøver nok ved 13-tiden. Nogen let sag at sejle her er det nu ikke.