Ostende-Middelburg

2017-07-24

Distance 33,7 sømil. Vi sejlede kl. 10,30. Lidt for tidligt i forhold til strømmen, men vi ville gerne se, om vi kunne nå slusen i Vlissingen kl. 15,30. Der var 25 sømil. Vi startede med hård vind og regntunge skyer, hængende truende over os og ganske som ventet modstrøm. De første 2 timer blev det kun til ca. 8 sømil. Omkring middag fik vi en kraftig regnbyge, og vinden tiltog og drejede til NØ – modvind. Vi havde ellers NW vind, som passede os fint. Nå, men ovenpå regnen løjede vinden og vendte tilbage til NW. Omkring kl. 13 fik vi strømmen med og gik til tider over 10 knob. Kl. 15,25 sejlede ind i slusen sammen med 3 andre. Det betød, at vi kl. 15,45 var uden tidevand for første gang i over 2 måneder – en dejlig oplevelse!! Efter passage af de 5 første broer på vores vej gennem Holland fik vi en foreløbig plads i Middelburg hos sejlklubben Arne. I morgen bliver vi lukket ind i det allerhelligste med nem adgang til både toilet og bad og til Arnes klubhus med bar. Ja, så er vi klar til helt afslappet kanalsejlads. Ingen tidevand, ingen vejrmeldinger, ingen saltholdig øl og formiddagskaffe, ingen natteræs, ingen afbrydelser af morgensøvnen, men til gengæld masser af broer og sluser og ventetid og mennesker. Godt vi er blevet for gamle til at arbejde, så vi når det nok!!