Alphen a/d Rijn-Harlem Yactclub, Harlem

2017-08-01

Distance 22 sømil. Dagen var vejrmæssigt helt OK! Sol og kun lidt vind. Det, der gjorde dagen lidt træls, var ventetiden. Først ved en jernbanebro fra kl. 11,30 til 14 og senere ved en anden jernbane 1 time og 30 min. Vi sejlede i kortege med 9 andre, hvoraf de 8 var hollændere, en tysker og os. En af hollænderne klagede til bromyndighederne og fik en undskyldning, fordi de havde lavet en fejl. Vi var nemlig i det, man her kalder ”den blå bølge”, hvor alle broerne er afpasset, så vi kan passere, når vi kommer. Når så en bro lader nogle modgående passere, og vi må vente, får det en dominoeffekt på resten af broerne. I dag var der tale om 19 broer, så det ender i noget rod. I dag skulle vi nemt have nået Amsterdam, men måtte stoppe i Harlem foran en motorvejsbro – A9 – som kun åbner 3 gange i døgnet!!! Med Elli og Hüb gik vi i havn i Harlem for at tilpasse bropassagen i morgen kl. 10.30. Aftenen tilbragte vi sammen i Freja med snak, øl og lidt irsk kaffe.