Cuxhaven-Brunsbüttel-pæleplads i Kielerkanalen

2017-08-11

Formiddagen blev brugt til rengøring af båd både ude og inde. Der er lavvande her i Cuxhaven kl. 10,51, og derefter skal strømmen lige have tid til at vende, så vi sejler kl. 12,45 og håber at blive båret ind til Brunsbüttel på ”bølgen”. Fin sejltur i medstrøm – 2 timer 15 min. til 17,3 sømil. For sejl hele vejen – rekorden var 10,2 knob på helt fladt vand! Lidt ventetid ved slusen, som vi nåede sammen med Domo fra Hadsund. Der er fyldt i den lille havn ved slusen. Vi ligger udenpå en nordmand i en 50 fods Sweden Yacht, så det er helt nordisk træf.

Da vi gerne vil tidligt videre i morgen og kan se, at det måske bliver svært, når havnen bliver fyldt op, beslutter vi at sejle et stykke op ad Kielerkanalen for at se, om der er en overnatningsmulighed. For 11 år siden overnattede vi i en lille vig ved kanalbredden med pæle at fortøje ved. Vi var spændte på, om stedet stadig eksisterede. Det gjorde det heldigvis, endda med nye pæle. Nu overnatter vi her midt i naturen sammen med 4 andre både. Der er helt stille, og træerne rundt om spejler sig i vandet – meget fredfyldt og hyggeligt sted. Det gav så lige 11 sømil ekstra på loggen.