1. overliggerdag i Brejning

2017-08-18

Om formiddagen lånte vi et par cykler af sejlklubben for at køre lidt rundt i området. Det var pænt opad bakke den første kilometer, men senere fladede det heldigvis ud. Vi kom forbi en del bygninger fra forsorgen DKA – Den Kellerske Anstalt. Den startede i 1865 med professor Keller, som ønskede at bedre forholdene for åndssvage, døvstumme og andre mentalt handicappede. Det udviklede sig gennem de næste 50 år til hele Danmark. I 1911 blev Livø gjort til mændenes ø, hvor de skulle arbejde med landbrug og gartneri. I Brejning står mange af de pragtfulde bygninger stadig, men nu benyttet til andre formål. I eftermiddag får vi besøg af Mette, Niels, Lea og Selma. De bliver til aftensmad, og så får vi besætningen på Freja forøget med Lea og Selma i weekenden. Det bliver spændende at se dem igen. Godt 3 mdr. er jo lang tid i børnemålestok, og de har sikkert ændret sig i den tid. Det blev et meget glædelig gensyn. De er blevet meget større i sommerens løb. Nu skal de så sejle med os i weekenden. Det var så spændende at skulle sove på båden, at det varede noget, inden de faldt i søvn.