Lyngør-Risør

2018-05-14

Distance 8 sømil. Lyngør er måske mest kendt for slaget ved Lyngør den 6-7. juli 1812, hvor hovedaktørerne på dansk-norsk side var Najaden med 42 kanoner, en nybygget fregat, flådens stolthed, to brigge Samsøe med 14 kanoner og Lolland med 18 kanoner. På engelsk side var Dictator med 68 kanoner, et linjeskib, Calypso, en brigg, med 20 kanoner og 2 andre brigge, som aldrig nåede frem til Lyngør. Fartøjerne kom til at ligge overfor hinanden midt i Lyngør. Slaget varede 2 timer, og med de 2 store engelske skibe i gunstig position lykkedes det dem at skyde de dansk-norske skibe i brand. På dansk-norsk side deltog 600 mand, hvoraf 133 mistede livet og 88 såredes. På engelsk side var tabet 9 døde, 26 sårede og 2 savnede. Den danske kommandant, Hans Preben Holm, gik efter råd fra en lods ind til Lyngør, hvor man ikke regnede med, at briterne ville ind med et linjeskib, der  stak 21 fod. Men den engelske kommandant James Steward, kendt i flåden som Mad Jim, gjorde det, som ingen troede muligt og fik ødelagt Najaden. Nå, bortset fra de historiske ting var turen i dag kun på 8 sømil i let modvind. Vi prøvede med lidt fiskeri undervejs. Jeg med en lille pirk, Jonna med paravane med makrelblink. Jonna fik faktisk bid, en lille torskelignende sag på ca. 20 cm. Den kom ud igen og blev ikke foreviget med kameraet (desværre). Dagen har været vores varmeste indtil nu. Vi gisper i varmen, men holder vel til det!!