Vanuit Nyali Beach bij Mombassa

2010-01-08

Tja, daar is ze dan! Geen idee wat ik allemaal heb willen schrijven de afgelopen 2 1/2 week, dus het zal een beetje van de hak op de tak worden vrees ik..... Goed, het begon allemaal met mijn bagage niet aankomend tegelijk met mij op het vliegveld van Nairobi. Om een lang verhaal kort te maken; de tas is later aangekomen, vervolgens naar een verkeerde lodge gestuurd en heeft daar een tijd gestaan. Uiteindelijk getraceerd en teruggestuurd naar Nairobi, naar het kantoor van de lokaal agent. 'k Heb toen gezegd 'm daar maar te laten aangezien we daar over 3 dagen toch zouden zijn en ik me inmiddels al bijna 2 weken zonder had gered. Wat kleren gekocht op kosten van de KLM en wat hempjes, slippers, een tas enzo geleend van mensen uit de groep (zoals Hetty en Suzanne). Me wel afgevraagd wat ik dan toch allemaal in de grote rode tas had zitten dat ik het zonder ook zo goed redde... Hahaha. Toen ik de tas, pas de 2e dag in Nairobi kreeg, inkeek wist ik eigenlijk niet meer zo goed wat ik dan toch beter had kunnen thuislaten... Straks moet ik de inhoud van beide tassen tot inhoud van die ene grote gaan combineren dus dan kom ik er wellicht wel achter. Reis is voorspoedig verlopen, hebben de big 5 gezien (en hoe: 16 leeuwen op rij aan de wandel en toen ze gingen zitten en liggen vanaf de andere kant uitgebreid kunnen bekijken, een luipaard die voor de truck overstak en niet zoals meestal in de bosjes verdween maar lekker uitgebreid in een dode boom ging liggen poseren. Verder 3 maal in de modder vastgezeten EN er weer uitgekomen. Bij de laatste keer dat we vast kwamen te zitten in de modder was in Maasai Mara Nat. Park, we waren " offroad", zeer verboden. Zaten goed vast en hadden al hulptroepen ingeroepen toen een zeer aantrekkelijke Amerikaan ons uit de modder kwam trekken. Net voor die tijd bij een poging om los te komen, waarbij zgn "sandmats", metalen platen, onder de wielen worden gelegd door het opspringen van de sandmat de dieseltank lekgeslagen. Bij een van de pogingen om het lek tijdelijk te dichten mijn. door 1 van mijn mensen geshonken, plastic slipper opgeofferd. Goede smoes om lekker op m'n blote kakkies door de modder te baggeren. Nou, ja, en meer van dat soort avonturen. Mensen waren er lekker relaxed onder. En hadden we die panne niet gehad, hadden we de leeuwen nooit zien lopen!

Vanuit Nairobig gaan we altijd met de nachttrein naar Mombassa. Aankomst in M vlgns schema 9.00 uur, maar vaker 11.30 uur. In heel Kenia waren de dag dat wij met de trein zouden gaan de matatus (mini busjes die een groot deel van het openbaar vervoer doen) aan het staken. Drukte van belang op het station. Wij moesten uiteraard het perron op maar zo waren er nog honderden of meer die dat ook wilden. In de hal naar het perron was het bomvol en werd er behoorlijk gedrukt en geduwd. Toen het hek naar het perron openging was het nogal eng voor ons allemaal. Je werd bijna onder de voet gelopen, wilde toch ook je bagage met je meenemen en zorgen dat je ondertussen niet gezakkenrold werd. Ik stond redelijk vooraan, dus toen de stampede uitbrak kon ik me gelukkig aan een hek vastgrijpen en toch ook nog m'n bagage redden. Gelukkig is iedereen er heelhuids, zij het met behoorlijk verhoogd adrenalineniveau in het lijf, uitgekomen. De treinreis verliep voorspoedig tot aan Voi, waar we een behoorlijk tijd stilstonden i.v.m. omgevallen goederentrein eindje verderop. Na wat overleg met Jaap (coll. reisbeg. die ook met groep in die trein zat) besloten om met particulier vervoer naar Mombassa te gaan. Ging allemaal wat hectisch, paar mensen zaten 200 m verderop nog te ontbijten in de restauratie enzo. In elk geval, op eigen kosten naar Nyali Beach, waar we om kwart over 12 waren (behalve 1 busje waar mensen van Jaap z'n groep EN Arnold inzaten, die kwamen een uur later). Meeste van mijn mensen blij, zeker toen ze hoorden dat de trein pas om half 5 in Mombassa aan was gekomen en dan moet je van daarui nog naar Nyali Beach. Helaas is er wel iets fout gegaan in de communicatie op het station in Voi met 2 van mijn mensen die deze laatste paar dagen de hele tijd met een ander stel opgetrokken hebben. Deze 4 hebben elkaar nu natuurlijk wel beinvloed en wensen niet zelf te betalen. Eerst waren het alleen die eerste 2, nu dus deze vier. Maar goed, je moet op enig moment een beslissing nemen tijdens zo'n situatie en kunt niet het risico nemen dat de helft van je gasten of een deel van de bagage nog in de trein zit terwijl de rest buiten is en de trein zou gaan rijden.... Ik moet toegeven dat ik in qua overleg met met name 1 van mijn gasten tekort ben geschoten, wellicht wel te begrijpen vanwege de hectiek, maar wel verwijtbaar. Leermoment dus en verder geen probleem.

Gisteren een geweldig dag op een dhow op het water gehad met Suus, No en Hetty, met aansluitend een super lunch onder het geluid van de klotsende zee. Lekker gevaren, gesnorkeld, dolfijnen (wel 20!) gezien en nog een stuk zonder motor maar met zeil gevaren over een azuurblauwe oceaan. Kwart over 6 vertrokken 9(as 2 12 uur rijden), kwart over 7 weer terug bij het hotel, maar heel erg Bounty gevoel en lekker met z'n viertjes.

Nou, 'k geloof dat dat het meeste wel weer was. Morgen vliegen we om 6 uur naar Nairobi, vliegt de groep door naar het koude Nederland en ga ik naar m'n hotel in Nairobi. Zondagavond komt dan de volgende groep (als de vluht op tijd is tenminste) aan. Afgelopen reis hadden we Tom als chauffeur en dat was zo fijn! Is een bijzonder man. Heb heel goed met 'm samengewerkt maar daarnaast ook veel contact gehad. Weer een bijzondere vriend erbij. De avond in Nairobi hadden we hem uitgenodigd mee te eten met z'n gezin.l En zowaar kwam hij met z'n drie dochters! Ook heeeeel speciaal. Aankomende reis heb ik Raymond, die ik ook al ken van 2007. Komt helemaal goed!