In Nairobi

2010-01-09

Gisterochtend heeeeeeeeeeel vroeg opgestaan (3 uur) om het vliegtuig naar Nairobi te nemen. 't Was hier en daar tamelijk druk op het vliegveld van Mombassa maar iedereen uiteindelijk aan boord. In Nairobi moest ik snel, snel afscheid nemen want de groep moest door naar International Departures terwijl ik achter m'n bagage aanmoest... die gelukkig gewoon verscheen op de lopende band. Met een taxi naar het hotel, waar al een kamer klaar was voor mij. Lekker gedouchet, toen het kaartje gelezen die Suus nog even snel namens haar, Arnold en Hetty in m'n tas had gestopt. Veel lieve dingen EN een paar mooie oorbellen. De avond ervoor had ik toch al fijne woorden over mezelf gehoord en ook op de kaartjes bij de fooi (die mooi was!) stonden lieve dingen. In elk geval, gisterochtend Tom gebeld en ja, die zou me komen halen, rond een uur of twaalf. Gelukkig heb ik hier in Afrika geleerd om geduldig te wachten, als het niet om de groep maar alleen om mij gaat, want tegen 2en kwam hij aanlopen met vriend Juma (tegen wie hij had gezegd dat ze een hele goede vriend(in) gingen ophalen). We zijn lopend naar de stad gegaan (nooit gedacht dat ik dat zou doen), daar wat blikjes bier ingeslagen, door naar een "native restaurant"  waar ik geweldige tilapia (vis) heb gegegeten met een soort van sorgumprut en spinazie, lekker alles met de handen! Toen nog een stukje lopen, tussen het verkeer door enz. Vervolgens op de bus (een belevenis op zich) naar het sportpark want we gingen naar de voetbalwedstrijd Kenia-Kameroen kijken. Lachen! Ik en een voetbalwedstrijd....! Maar gaaf hoor, gaat hier toch wel anders denk ik dan in Nederland. Gewoon halverwege de eerste helft aankomen terwijl er nog een hoop mensen ook aankomen, je eigen bier mee en je mag er nog roken ook. Het leukste van alles vond ik de mensen op de tribune om me heen! Na afloop (Kenia verloren met 1-3) iedereen nog opgewekt en rustig naar buiten. Op weg naar de plek waar we de bus wilden pakken begon het te gieten, dus nogal nat een plekje onder een afdak gezocht en een tijdje gestaan. Toen de regen een ietswat afnam toch maar richting bus, door de blubber. Tom stond erop dat ik m'n regencape omdeed en vooral ook de muts opzette, hij wilde niet dat ik op e.o.a. manier malaria zou krijgen.... In een overvolle bus weer naar de stad en van daaraf terug gelopen naar het hotel. Ik heb een hooooop beweging gehad gisteren. Het is wel heel bijzonder hoor, in het donker door de stad te lopen temidden van een hoop mensen, tussen het verkeer door. Maar Tom heeft tot aan het hotel mijn hand vastgehouden. Wat een bijzondere ervaring!!!
Vanavond komt de nieuwe groep; jullie weten al wat er nu gaat komen: raar gevoel en eigenlijk geen zin in. Mis Suus, No, Dada en nog een paar mensen uit de groep. Maar ik weet ook dat als de nieuwe groep eenmaal om me heen staat het weer goed voelt en alles dik voor mekaar komt. Hopen dat het weer op safari een beetje meevalt, want hier in Nairobi regent het nog steeds, maar niet meer zo hard. Seizoenen zijn hier helemaal in de war. Okt., nov. en dec. hoort de periode van de korte regens te zijn. Er is bijna 2 jaar droogte geweest en nu begint het eind december te regenen en regent het zowat op de helft van januari nog. Maar het is wel heel goed voor het land en de mensen hier! Ben reuze benieuwd wat de regen verder nog met de wegen naar de bestemmingen die wij hebben te gaan heeft gedaan, denkend aan het ene weggespoelde stuk (waar we gelukkig omheen konden rijden) en de weg naar Mara Hippo Lodge..... Ik laat het jullie allemaal weer weten als het zover is.