2. turistdag i Tallinn

2010-08-22

2. turistdag i Tallinn. Vi skulle have startet dagen med en havnerundfart, men ak, båden kom aldrig. I stedet hoppede vi på en hop-on hop-off sightseeingbus. Det fortrød vi ikke. Vi kørte ud til de nyere byområder med betonbyggeri. Noget stammede fra russertiden før 1991, andet var temmelig nyt. I nogle områder var der faldefærdige huse. Det kom sig af, at man efter kommunismens fald har forsøgt at finde de retsmæssige ejere af husene. Når det så lykkedes, havde ejeren ingen penge til renovering. Det betød, at ingen ønskede at leje eller betale en rimelig leje. Ejeren stod stadig med huset, som forfaldt mere og mere. End ond spiral. I andre tilfælde har investeringsfirmaer købt sig ind og har renoveret husene. Det forklarer den store forskel i vedligeholdelsesstandarden. Helt nye og helt faldefærdige huse ligger side om side. Lidet senere hoppede vi af ved parken til Peter den Stores sommerresidens Kadriorg Slot, som nu er kunstmuseum. Vi gik en tur i den flotte og velholdte park og senere besøgte vi museet. Her er især hollandske, tyske og italienske malere fra 1500-1700-tallet. Også en del russiske værker fra 1800-tallet. Efter besøget med hop-on hop-off bussen tilbage til byen. Her gik vi op mod Rådhuspladsen, hvor vi fandt et godt sted til frokosten. Her blev vi en stund, sad og så på livet omkring os. Tallinn er en meget turistet by. De fleste mennesker på torvet er turister som os. Jeg glemte helt, at vi besøgte strikmarkedet, hvor Jonna købte en trøje, som hun befandt sig godt i. Og så var den billig, det gjorde heller ikke noget. På vejen hjem besøgte vi Søfartsmuseet, hvor der var mange interessante ting. Vi læste lidt om Estonias forlis i 1994. Lige nu er der vaskedag. Vi fandt ud af, at der er vaskemaskiner til fri afbenyttelse her på havnen. Så nu vaskes der på livet løs. 4 maskinfulde er det blevet til, de skal nu tørres i tørretumbleren. Mens maskinerne har vasket, har vi været på indkøb i Rimi efter dagligvarer. Sikke en dag og det kaldes ferie!!