Diary for Thomas og Lotte i Sydamerika

Fra Peru til Bolivia..

2011-10-30

Hej igen :)

Lidt laenge siden sidst, men her kommer en lille update paa vores sidste tid i Peru, samt fra den foerste tid i Bolivia.

Efter Cusco tog vi til vestkysten af Peru og besoegte Nazca og dens fine linjer, som beskrevet fra sidste blog. Vi saa linjerne fra et hoejt taarn, hvilket gav os et fint billede af det spetakulaere faenomen. Vi saa to af figurerne fra taarnet - et trae og en haand. Der er vist omkring ti i alt. Linjerne kan ingen forklare med sikkerhed, - nogle mener dog, at de engang var landingsbaner for ufoer.... :)

Efter Nazca tog vi lidt nord paa til en lille by, huacachina - fantastisk!! Afslapning og solbadning paa bedste vis! Vi noed nogle dage her, hvor vi sandboardede, hvilket var virkelig sjovt! Vi koerte med de saakaldte sandboogies i de vilde sanddyner, som foeltes som en vild vild rutsjebanetur, indtil vi naede det sted, hvor vi skulle sandboarde. Det var SAA skaegt!! Man laa paa maven paa et board og saa var det ellers bare ned af med hovedet foerst, af de stejleste sanddyner. Virkelig fedt og Bo,et her er et must for dig, naar du kommer herned!

Efter laekker solbadning, mad, oel og afslapning gik turen videre til Arequipa, en ca. 8 timers lang bustur. Her bookede vi en tre dages trekkingtur til Canyon del Colca, en 3191 m dyb canyon, kun med 100 m fra og vaere verdens dybeste. Det var en rigtig hyggelig tur, som ikke var naer saa haard som de ni dage ved machu picchu. Et af stederne var der en laaaeekker pool, som vi dasede ved den ene dag. Ellers spillede vi en del kort med to hollaendere, slappede af i haengekoejer, spillede lidt beachvolley og vandrede lidt igen :)

Videre fra Arequipa tog vi til Puno, hvor vi skulle besoege Lake Titicaca. Vi tog paa en tur ud og besoegte familierne paa et par af de flydende sivoer. Det var meget interessant at se, hvordan de boede og hvordan de maatte nojedes med at leve for absolut det mindste. Efter de flydende oer besoegte vi en lidt storre oe ved siden af. Vi havde dog ikke saa lang tid, saa vi noejedes med en mindre gaatur, men i rigtig flot natur.

Efter dette tog vi til Copacabana i Bolivia, hvor vi tog paa Lake Titicaca fra Bolivias side. Vi var paa en dagstur paa Isla del Sol, som mindede meget om den oe vi besoegte dagen forinden paa Perus side. Det var dog en hyggelig tur og dejlig baadtur til og fra oen.

Efter nogle dage i den hyggelige by Copacabana, tog vi videre til La Paz, hovedstaden i Bolivia. La Paz er, efter vores mening, en meget forurenet og beskidt storby, som vi ikke har taenkt os at blive i laenge.

Dagen efter tog vi paa en dagstur ned af WORLD MOST DANGEROUS ROAD! - DET VAR FEDT!! Det var en 64 km lang cykeltur, hvor vi cyklede i en gruppe paa 10. De foerste 20 km var paa asfalt, hvor der ogsaa var almindelig trafik. Dernaest gik turen ned af verdens farligste vej :) Det var grusvej og stejlt, som i MEGET STEJLT, men vejen var "forholdsvis" bred. :) Lotte var nybegynder til det der mountain bike, saa tog det stille og roligt. :) Og til mor-Birgit - Thomas koerte ogsaa saa fint og ikke for hurtigt :) Det var et fantastisk stykke natur, virkelig virkelig flot, og som ogsaa var medvirkende til at vi skulle se en masse mens vi cyklede, og dermed saenkede farten.. Indtil videre har det vaeret en af de aller bedste oplevelser, det var en SAA god dag!

Lige nu er vi tilbage i La Paz, netop kommet tilbage fra en tur i junglen. Vi tog afsted d. 26 og floej til Rurrenbaque, nordoest for La Paz. Her tilbragte vi en nat, hvor vi dagen efter sejlede fem timer op af floden Rio Tuichi, og ankom til Chalalan Ecolodge (stedet hvor vi skulle overnatte to dage i junglen), som ligger i Madidi national park. FANTASTISK natur igen!

Vi var paa gaature rundt i junglen, hvor vi saa aber (en milliard af dem), edderkopper (taranteller og skorpionedderkopper), caimons, alle insekter i hele verden :), fugle (blaa, gule og groenne papagoejer) (- hvis i skal se billeder, har Thomas taget ca. 700.000.000 af fugle paa hele turen, saa det skulle ikke blive noget problem ;))

Den foerste aften var vi paa nattevandring i junglen, noget som i den grad udfordrede Lottes angst for edderkopper og alt andet kryb! Dagsturene i junglen gik fint og det var virkelig spaendende, men da det blev MOERKT og man kun havde sin pandelampe! - En fed stor sort tarrantel (med haar) paa den ene side af en, samtidig gaar man ind i et spindelvaev, alt i mens der hopper en froe over hovedet. Det var (fandme) uhyggeligt!

Trods den uhyggelige nattevandring, var det en rigtig stor oplevelse, med utallige flere beskrivelser, som vi vil gemme til, naar vi kommer hjem.

Nu er vi som sagt tilbage i La Paz, men tager videre til Uyuni i morgen. Her skal vi paa en tre dages tur til Salar de Uyuni, en kaempe saltoerken, som vi skal koere rundt i, i jeep. Derfra tager vi til Argentina, hvor vi har en lille maaned inden vi skal til Rio de Jeneiro i Brasilien og dernaest flyve hjem. I Argentina skal vi bla. besoege Mendoza (stort vinomraade, hvor vi lige skal drikke lidt vin i nogle dage) :), og d. 20 nov skal vi se fodbold i Buenos Aires. Boca Juniors - Racing paa byens stadium, det bliver stort!

Vi er klar over, at vi stadig er en del bagud med at uploaede billeder, men computerne hernede er frygtelig langsomme. Pludselig kommer de, ellers maa I vente med at se dem til jul :)

Det var vist alt for nu - ha' det dejligt saa laenge alle sammen!