2. overliggerdag i Stockholm

2013-07-06

Sover længe. Spiser slow food morgenmad, læser, gætter krydsord for så til sidst at tage rigtig hul på dagen. Cykler i solskin først til gravmonumentet for både Estoniaforliset og Wasaskibsforliset. Derefter gennem byen til Skeppsholmen og Kastellholmen, så Kastellet, admiralitetets boligkarreer, som lignede Nyboder, kikkede forbi designmuseet og så nogle farverige installationer i parken omkring. Konstaterede, at Skeppsholmskirken er omdannet til koncertsal. Herefter tilbage over broen og videre til Gamle Stan igen – igen. Her overværede vi vagtskiftet ved slottet, ledsaget af marchmusik. Side besøgte vi Storkyrkan, som ligger klods op ad slottet. Ligeså kedeligt som den ser ud udefra, ligeså flot er den indvendig. Vi kikkede og tog nogle billeder, deltog i en rundvisning på engelsk, som var elendig. Igen lidt rundt for at finde et velegnet sted til indtagelse af frokosten. Det var sværere end i går, da alle tilbud lå på ca. 100 sv. kr., men nu var det lørdag, og priserne havde fået et nyk opad på mindst 50%. Det endte med en gang lasagne og en letøl – pris 109 kr. pr. snude. Så gik turen hjemad efter endnu en fin dag i Stockholm. ICA fik også et lille besøg, inden vi gik ombord. Solen skinnede, så vores solskærm kom i brug for første gang i år. I aften var vi hos Aphrodite til kaffe, og pludselig kom der store balloner svævende tæt over mastetoppene. Flot syn.