Härnösand-Mädansviken

2014-06-10

Vi fik gjort nogle gode indkøb i Härnösand. Det var supplement til vores beholdning af madvarer og ikke mindst et kort, vi har jagtet siden Stockholm, nemlig Båtsportkort Haparanda-Sikeå 2014. Lige inden vi forlod byen, tankede vi diesel, kun 30 l, men vi tanker, når lejlighed gives, da der kan være langt mellem sjömackerne. Afgang kl. 11,30 i gråvejr og kun lidt vind. Det blev motor hele vejen til Mädansviken – ca. 22 sømil. Ankomst 15,30, hvor vi startede med at finde et godt sted for natten. Det lykkedes, og nu er vi fortøjet fortil til et træ og en sten og bagud vores hækanker. Her sidst på dagen har solen tittet frem – dejligt med lidt varme i cockpittet til te og muffins. I formiddags var vi forbi Härnösand Domkirke, hvor vi mindedes far, der i dag kunne være fyldt 89 år. Byen er meget større, end vi havde troet med pompøse bygninger, bl.a. Rådhuset, og en god handelsby med storcenter og gågade med mange specialbutikker. I morgen er planen Ulvöen, bl.a. kendt for sin surstrømming.